3.0 PENGHASILAN DAN PENGGUNAAN RESOS
Memandangkan topik yang kami pilih
adalah operasi tambah nombor bulat dalam lingkungan 10000 tanpa pengumpulan
semula, kami telah sepakat untuk membina dekak-dekak. Dekak-dekak merupakan
resos utama kami bagi menyokong pelaksanaan proses Pembelajaran dan Pengajaran
(PdP) yang akan kami jalankan melalui pengajaran mikro. Idea pembinaan
dekak-dekak ini tercetus setelah kami berkolaborasi bersama-sama dengan Encik
Norhawan bin Misiran dan menyatakan kepada beliau tentang apa yang kami ingin
lakukan. Selain itu, kami juga turut membina sampul surat, kad nombor, lembaran
kerja dan juga video bagi menjayakan lagi proses PdP.
3.1
Penghasilan Dekak-dekak
Dekak-dekak mestilah mempunyai tapak.
Oleh itu, kami memilih untuk menggunakan polisterin sebagai tapak kerana ianya
tebal, ringan dan juga selamat apabila digunakan oleh murid-murid sekolah
rendah. Resos yang ringan juga memudahkan guru-guru untuk membawanya ke mana
sahaja. Selain itu juga, tapak tersebut boleh dibina mengikut kesesuaian dan keperluan
memandangkan ianya begitu mudah untuk dibentuk dan juga dipotong.
Rajah 3.1.1 : Tapak
Dekak-Dekak
Seterusnya menghasilkan tiang
dekak-dekak. Kami memilih membina tiang tersebut daripada batang paip kerana
sifatnya yang kukuh, kuat serta tidak mudah patah. Tiang ini digunakan untuk
memegang nilai digit bagi setiap rumah. Memandangkan topik kami ialah operasi
tambah dalam lingkungan 10000, oleh itu jumlah tiang yang diperlukan ialah
empat batang bagi mewakili rumah Sa, Puluh, Ratus dan juga Ribu. Tiang tersebut
akan dipacakkan ke dalam tapak dekak-dekak.
Rajah 3.1.2 : Tiang Dekak-Dekak
Rajah 3.1.3 : Tiang
Dekak-Dekak dipacak pada tapak
Kemudian, mencipta buah dekak-dekak.
Ianya diperbuat daripada polisterin dan boleh direka dalam pelbagai bentuk bagi
tujuan menarik perhatian murid-murid, tetapi bentuk kesemua bentuk buah
tersebut mestilah selaras. Jika bentuk segi empat yang dipilih, maka kesemua
buah tersebut mestilah berbentuk segi empat. Di bahagian tengah pula, ianya
ditebuk sebesar saiz batang paip yang digunakan untuk dijadikan tiang bagi
tujuan untuk memasukkan buah tersebut ke dalam tiang. Buah tersebut digunakan
untuk mewakili nilai bagi setiap rumah. Contohnya, 232. Ini bermakna, dua buah
akan dimasukkan ke rumah sa, tiga buah ke dalam rumah puluh dan dua buah ke
dalam rumah ratus.
Rajah 3.1.4 : Buah Dekak-Dekak
Rajah 3.1.5 : Buah yang
dimasukkan ke dalam tiang
Rumah bagi sa, puluh, ratus dan juga ribu perlulah
dilabelkan untuk mengelakkan kekeliruan semasa membuat operasi tambah. Selain
daripada dilabelkan, ianya juga mengikut warna tiang untuk menjadikannya
seragam.
Rajah 3.1.6 : Label bagi
setiap rumah
|
Rajah 3.1.7 : Label rumah dan
warna tiang adalah seragam
3.2 Contoh
Penggunaan Dekak-Dekak untuk Operasi Tambah
Sebagai contoh, untuk
mendapatkan hasil tambah bagi 2311 + 2022, gunakan buah yang berlainan warna
untuk membezakan nombor yang pertama dan nombor yang kedua seperti rajah di
bawah. Nombor 2311 menggunakan buah berwarna pink dan nombor 2022 menggunakan
buah berwarna biru. Masukkan bilangan buah ke dalam rumah mengikut angka yang
telah diberikan. Bagi mendapatkan hasil tambah kedua-dua nombor, bilang berapa
banyak buah yang terdapat dalam setiap rumah. Seperti rajah di bawah, terdapat
4 buah di rumah ribu, 3 buah di rumah
ratus, puluh dan juga sa. Jadi, hasil tambah bagi 2311 + 2022 ialah 4333.
Begitu mudah melakukan operasi tambah dengan menggunakan dekak-dekak.
Add caption |
No comments:
Post a Comment